top of page

Sympózium Vlnoplocha
Common
Space

Sympozium Vlnoplocha Common Space

Mila Dromovich
Klára Jakubová

Polydráma ako odraz doby

Prednáška sa zameriava na špecifiká tvorby Divadla Kosmopol v imerznej forme, s hlavným dôrazom na polydrámu, ako jej nosný prvok. Na rozdiel od mnohých iných imerzných inscenácií, kde naratív nie je dominantnou zložkou, Divadlo Kosmopol kladie dôraz na zmysluplnosť a maximálnu možnú zrozumiteľnosť pre diváka. Napriek fragmentárnemu vnímaniu jednotlivých dejových liniek a nevyhnutnému syndrómu FOMO sa usiluje o vytvorenie konzistentného dramatického celku.

 

Druhou kľúčovou témou je výber obsahových východísk. Divadlo Kosmopol sa systematicky venuje lokálnej histórii v kontexte širších dejinných udalostí. Pracuje s pamätníkmi, archívnymi materiálmi a historickými zdrojmi, aby spracovala kolektívnu aj individuálnu pamäť spoločnosti. Ide o koncept doku-polydrámy, ktorý sa javí ako ideálny formát pre zobrazovanie komunitných príbehov. Osobitná pozornosť bude venovaná tomu, ako historické osudy jednotlivcov dokážu nadobudnúť archetypálny rozmer. Vďaka tomu, že vychádzajú zo spomienok pamätníkov v divákovi vyvolávajú hlboký katarzný efekt – nielen tým, že mu pripomínajú príbehy jeho rodiny, ale aj tým, že mu umožňujú stotožniť sa s univerzálnym zápasom o dôstojnosť, prežitie či morálnu voľbu. Ako polydráma reflektuje spoločnosť a ako ju možno využiť na rekontextualizáciu histórie v súčasnom diskurze? To je jedna z otázok, ktorým sa prednáška bude venovať.

Marek Godovič

Stred záujmov. Slovenské imerzné divadlo v kontexte strednej Európy

EImerzia ako umelecký prejav sa v slovenskom kultúrnom kontexte začala objavovať od 70. rokoch 20. storočia v podobe akčných výstupov slovenských výtvarníkov a výtvarníčok v podobe výstav, intervencií do priestoru alebo happeningov. Stali sa súčasťou subkultúry, ktorá čakala na objavenie. Celovečerné imerzné performancie nasledovali až o mnoho rokov neskôr. Príspevok reflektuje stav tohto jedinečného divadelného prejavu v slovenskom a stredoeurópskom kontexte z hľadiska tém, foriem aj diváckej popularity. Autor príspevku pátra po stopách miest, v ktorých sa dané udalosti konali a pokúsi sa definovať ich spoločné i rozdielne črty.
 

Gábor Takács

Vzťah súčasného divadelného priestoru a participatívnych divadelných žánrov cez  prizmu fungovania divadla Káva

Vo svojej prednáške sa zameriavam na zrod a výskyt divadelných žánrov v Maďarsku od začiatku 90-tych rokov, ktoré stavajú na diváckej účasti, teda sú založené na participácii. Skúmam, ako tieto formy inšpirovali dve konkrétne divadlá ovplyvnené žánrom Theatre in Education. Zároveň ma zaujíma, ako sa tieto formy postupne včleňovali do fungovania kamenných a nezávislých divadiel. V krátkosti predstavím aj Divadlo Káva (Káva Színház) a jej činnosť a prostredníctvom niekoľkých príkladov objasním jej prax a význam..

József Czajlik Miklós Forgács

Naše skúsenosti v Divadle Thália: TIE  - Dramatická pedagogika v kamennom prostredí

Ako možno v kamennom divadle rozvíjať dramatickú pedagogiku a koncept „učiteľa drámy“? Aké špecifiká prináša interaktívne divadlo v porovnaní s tradičnou inscenáciou a akú úlohu v ňom zohráva režisér? Prednáška predstaví skúsenosti Divadla Thália v Košiciach, ktoré sa venuje tvorbe inscenácií prispôsobených rôznym vekovým kategóriám divákov. Na príklade inscenácie Ktokoľvek a ďalších projektov venovaných školskému prostrediu, ako napríklad téme šikany, sa pozrieme na dopad tohto prístupu na publikum, pedagógov aj samotnú divadelnú prax. Diskutovať budeme o výhodách a výzvach takéhoto formátu v kontexte tradičného kamenného divadla a jeho prijatia u divákov.

Daša Krištofovičová Andrej Šoltés

FAKE IT TILL YOU MAKE IT

Čo všetko potrebujete na prípravu falošnej svadby?

Inscenácia Fake it till you make it vychádzala z reálneho príbehu Jill Sharpovej, ktorá štyri roky predstierala vzťah s mužom, ktorý ju reálne nikdy nestretol a za pomoci Photoshopu vytvárala fotky na sociálne siete, aby vytvorila dojem, že je zasnúbená. Stieranie rozdielu medzi realitou a fikciou ponúkol priestor na vytvorenie imerzívnej inscenácie – divadelnej svadby, ktorá sa odohrávala na lodi.

Ako pracovať na hereckej postave, ktorá musí držať dej, ale jej konanie je

postavené na improvizácii? Ako usmerniť zapojeného diváka tak, aby nenarušil plynutie deja? Ako budovať dramaturgiu svadby na hranici reality a hry? Hľadanie hereckého výrazu v rôznych imerzných projektoch. Týmto témam sa budú venovať režiséri inscenácie Daša Krištofovičová a Andrej Šoltés.

Ivo Kristián Kubák

Myslet prostorem: režijní a produkční metodika imerzivních projektů

Přednáška se zaměří na specifika režijní a produkční práce v rámci imerzivních divadelních projektů. Jak uvažovat o prostoru jako o klíčovém prvku dramaturgie? Jak navrhnout strukturu, která umožní divákovi svobodný pohyb a zároveň udrží tvar inscenace? Praktické přístupy, metodiky a zkušenosti z realizací v českém i zahraničním kontextu nabídnou inspiraci pro tvůrce, kteří se chtějí v imerzní formě orientovat hlouběji.

Marie Nováková

Labyrint příběhu

Próza a dokumentární materiál jako výchozí látka imerzivního divadla. Imerzivní adaptace jako ideální cesta převodu a překladu mnohovrstevnatých, velkoformátových románů, které pracují s prolínáním časů, prostorů a žánrů, do divadelního jazyka. Imerzivní divadlo jako detailní, citlivé ohledávání historických událostí z mnoha úhlů pohledu.

Uršuľa Turčanová

Imerzia v kamennom divadle – alebo keď sa kamene otriasajú

Úskalia a benefity imerzie v kamennom divadle na príklade inscenácie Tichá noc, tmavá noc v Divadle Jozefa Gregora Tajovského. Tvorcovia zoskupenia Tygr v tísni vytvorili vo Zvolene prelomovú inscenáciu, ktorá je aj po piatich rokoch v živej pamäti. Glosované pohľadom zvnútra: aké výzvy, nároky, odchýlky od bežného skúšobného obdobia vyžadoval neobvyklý proces prípravy? Aké bonusy a objavy prinieslo vykročenie z komfortnej zóny? Ako reagovalo publikum na neobvyklú produkciu? Čo na to herci, ktorých tu účinkovalo vyše tridsať? A ako pandémia zavrela brány do tohto unikátneho sveta?

Lukáš Brychta

 Intimita a samota v imerzivním divadle I.

Intimita v herectví

Jaké typy intimity a samoty vznikají v situacích, kdy se setká jen jeden divák s jedním hercem v imerzivně či participativně laděných inscenacích? K čemu takováto setkání mohou vést a jak jsme s nimi z pohledu tvůrců v některých projektech pracovali. 

Samota s prostorem

Do jakých situací nás staví narativně laděné instalace, ať již v případě scénografie pro imerzivní inscenace, nebo samostojné narativní prostory, v nichž návštěvníci interagují přímo s výtvarnou instalací?

Kateřina Součková

 Intimita a samota v imerzivním divadle II.

Intimita v představení

Jaké typy intimity a samoty můžeme coby diváci zažívat v imerzivně či participativně laděných inscenacích? Zkoumání napětí mezi intimitou a voyeurismem, pozorujícím a pozorovaným, rozpaky a blízkostí. 

Samota se zvukem

Jakou roli hraje “samota” v rámci audiowalků? Jaký způsob prožívání okolí, vztahování se k nám samým a případným kolemjdoucím tato forma nabízí?

Tom Ciller

Neprednáška o imerznom divadle

“Neprednáška” bude skôr súborom nahlas vyslovených otázok, ktoré v priebehu krokov a rokov vyvstali pri strete kukátkového scenografa "milujúceho" modelové divadlo ( BRECHT ) s pojmom "imerzia". Kupodivu aj rozpùštanie modelu môže prinášať model nový. Dívam sa na projekt Castorf "Dämonen" inak, keď už viem že to bola dokonalá "modelová imerzia"?  Kradne si divadlo od iných médií tak ako Georges Melies od Houdiniho ?

Jana Soprová

Divadlo, do kterého se ponoříte

Je imerzivní divadlo novinkou posledních let, nebo jen nový název pro dávno známou performační aktivitu? Jak funguje tento typ divadla ve světě a jak u nás?  Souvisí imerzivní divadlo (jako společný prostor pro performery a diváky)  s dalšími dnes využívanými pojmy jako site-specific, site-generic, dokumentární divadlo či devising theatre?  Divadelní umělci stále častěji opouštějí klasické divadelní budovy a odvážně se pouštějí do dobrodružství objevování nových prostor vhodných pro divadelní zážitek. To je jen pár základních otázek, které v různých úrovních řeší jak tvůrci, tak kritici. Imerzivní divadlo, tedy divadlo, do kterého se ponoříte, je pro obě strany čím dál tím větším lákadlem.

Partneri sympózia
bottom of page